Eerste stageweek overleefd! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Kim - WaarBenJij.nu Eerste stageweek overleefd! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Kim - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek overleefd!

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Oktober 2014 | Ghana, Mampong

Het begon allemaal vorige week donderdag bij de kleuters. Wat hadden we er zin in, maar toen we er waren hadden we er alweer spijt van! We begonnen bij de peuters, hele kleine schattige kindjes! En wat een leuke juf was dat, heel vrolijk en de hele tijd zingen. Hele kleine minitafeltjes en ministoeltjes. Na de pauze mochten we naar groep 1, wat een monsters waren dat! Niemand luistert, iedereen doet maar een dotje. De kinderen lachten ons alleen maar uit en naar ons luisteren deden ze al helemaal niet! Tafels werden door het lokaal gesjouwd, eten werd overal gegooid. Geen leuke kleuters hier. Daarna naar groep 2, hier waren de kinderen iets beter gedrild;) De lerares vertelde de kinderen dat ze 25 was maar volgens ons leek ze eerder 52 haha. De kinderen luisterden hier een stuk beter. Een klein lokaaltje met heel weinig spullen. Geen leuke hoeken, zoals ik bij de kleuters gewend ben. Allemaal op een krijtbordje een tekening maken en nergens hangen knutselwerkjes. Heel sneu als je dat zo ziet. Weer een heel verschil vergeleken met Nederland.

Vrijdag hebben we weer lekker aan school gewerkt en een filmpje gekeken. Zaterdag dagje winkelen in Accra en heel veel lekkere boodschappen ingeslagen. Zondag zijn we naar de kerk geweest. Wat een belevenis was dat zeg! Richmond nam ons mee naar de kerk. Op de voorste rij stonden 3 stoelen vrij en die waren natuurlijk voor ons. Daar zaten wij op een rijtje. De priester (denk ik) hield allerlei toespraken en richtte deze volledig op ons. Of we snapten dat 3 minder was dan 7 (dit hebben ze denk ik de hele dienst wel 100 keer herhaald!) en wat het verschil was tussen mannen en vrouwen. Ze heten ons van harte welkom en mochten natuurlijk voor de kerk komen. Of we even een liedje of zoiets konden doen. Gelukkig hebben we ons alleen even voorgesteld en daarna werden we nog eens welkom geheten door de volledige kerk. Toen mochten we eindelijk weer gaan zitten en dachten we overal vanaf te zijn. Helaas, we moesten nog even dansen, want ze gingen speciaal voor ons een liedje zingen. Gelukkig ging de priester voor en konden we achter hem aan dansen. Ik heb me kapot gelachen daar, dat zal in Nederland niet snel gebeuren! En we hebben ook nog poging 3 gedaan om naar de cacaofarm te gaan, maar helaas weer mislukt! We kregen ook nog te horen dat het maandag een feestdag is, dus vrij van stage! Dan maar weer aan school werken en we zijn ook naar een craftmarket geweest. Heel veel Afrikaanse kunst, heel leuk om te zien! En we hebben het zoontje van Richard ontmoet, wat een schatje was dat! Helaas is het Engels van Richard niet heel goed, want hij zei: ‘This is my daughter!’. Weer een leuke avond dus;)

Dinsdag, woensdag en donderdag ben ik in mijn eigen stageklas begonnen! Ik zit in primary 3B (dit is groep 5), Karlijn in primary 3A en Sanne in primary 2. Ik heb een hele lieve stagebegeleidster en ze helpt mij echt heel goed. Ze is zelf pas twee jaar geleden afgestuurd en gaat nu aan een nieuwe opleiding op de universiteit beginnen die ze gaat volgen in het weekend! Ik vind het heel knap van haar! Woensdag heb ik mijn eerste les gegeven, dit ging totaal niet goed! Ik was zo zenuwachtig! Ik had een klas verwacht met kinderen die mij zouden uitlachen en die niet zouden luisteren. Maar dit was totaal niet zo. Alle kinderen luisterden erg goed en begrijpen mij zelfs! Helaas kwam ik niet goed uit mijn woorden. Ik vind het Engels echt heel moeilijk, als je les aan het geven bent. Gelukkig heeft mijn begeleidster bijgesprongen en heeft ze mij enorm geholpen. Donderdag mocht ik nog een poging doen. Samen met Karlijn heb ik mijn hele les uitgeschreven in het Engels, zodat ik iets had om te zeggen. Hier was ik heel blij mee, want mijn les ging een stuk beter. Alle zenuwen waren totaal verdwenen! De kinderen zijn ook zo aardig! Als ik binnenkom gaan ze allemaal staan en zeggen in koor: ‘Goodmorning Madame!’. En als ik naar huis ga zeggen ze ook altijd gedag, wat een schatten!

Vrijdag was het de bedoeling dat we aan school zouden gaan werken, maar helaas de stroom deed het niet. Welcome to Ghana! Dan maar iets anders doen. We zijn naar het Hillburi hotel geweest, een klein stukje heaven! Heerlijk gegeten en gezwommen, dat maakt zo’n drukke week weer helemaal goed! Wat een heerlijke dag.

Vandaag zijn we naar de watervallen geweest! Eerst een hele survivaltocht met de auto en daarna nog een leuke wandeling naar de watervallen toe. Sporty Spice Karlijn en onze snelle Richmond liepen voorop en Sanne en ik een paar meter erachter. Gelukkig riep Richmond dat we onze tijd mochten nemen. De watervallen waren heel mooi om te zien! Het regende ook nog eens dus we waren lekker nat! Weer terug in de auto naar nog een waterval. Deze keer regende het ietsje harde, maar boeiend we waren toch al nat! Weer mooie foto’s gemaakt en terug naar de auto. Daarna heerlijk droog een filmpje gekeken in het guesthouse. Morgen een dagje aan school en het weekend is weer voorbij. Ben benieuwd hoe het volgende week op stage zal zijn! Jullie zullen het horen!

LIEFS FROM GHANA!
KUSKUSKUSKUS

  • 11 Oktober 2014 - 22:21

    Irene Heijman Oma:

    Hoi kim , wat een leuk verslag, heb jij geschreven en leuke foto's gezien, wat een klasje hè daar wat een verschil met hier .ikzag ook een heel gezond bord voorbij komen was wel lekker zeker. En een prachtig zwembad was dat vlakbij jullie. Ik ben blij dat het nu een beetje leuk is voor jullie of op bij de boederij waar je het overhad..? Ik had jullie ook weleens indie kerk willen zien .hier heeft het ook gegoten. Ikwens jou nog heel veel plezier met de kindjes en met karlijn en sanne dikke kus en tot snel xxxxx.

  • 13 Oktober 2014 - 20:07

    Marline:

    Wauw Kim!! Wat een gave gebeurtenissen zeg! Werkelijk, dansen in de kerk, wat een giller! Doen wij hieralleen met carnaval in de st jan haha! Wat een leuk klasje op de foto's en wat een lieve zwartjes:) schattig. Jullie toch langs de watervallen lijkt me supertof!!! Geniet ervan samen en niet onzeker zijn over je engels, you always get your sin girl!

    Groeten aan de meiden en GENIET!!

  • 14 Oktober 2014 - 20:33

    Kirsten:

    hahahaha oh kim wat grappig dat ze wilden dat jullie even een liedje voor kerk kwamen zingen! Zie je al zitten daar in die kerk :P Maar wel mooi dat ze jullie daar zo opnemen, wel bijzonder! Met je Engels komt dat helemaal goed. Straks gaat dat gewoon vanzelf. Wel fijn dat de kinders gewoon rustig naar je luisteren haha. Succes nog de rest van de week! En leuke foto's weer! dikke knuffel xxxxx

  • 15 Oktober 2014 - 16:33

    Suzan:

    Lieve Kimmie,

    Marline is mijn grap voor haha. Heb je de polonaise gelopen in de kerk? Doen we dat niet alleen in de kerk in Roosendaal of Den Bosch tijdens carnaval? Je maakt heel wat mee, bewaar de herinneringen maar goed! Fijn om te horen dat je eerste stageweek goed is bevallen. Knap hoor, je hele les in het Engels geven! Geniet van al je indrukken en activiteiten! Ben trots op jou!

    Heel veel liefs xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 5293

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Buitenland stage

Landen bezocht: