Mijn nieuwe naam in Ghana: Kame! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Kim - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe naam in Ghana: Kame! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Kim - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe naam in Ghana: Kame!

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Oktober 2014 | Ghana, Mampong

Deze dagen weer veel mee gemaakt. Zal proberen alles zo kort mogelijk te vertellen. Voor zover dat mogelijk is;) Zondag zijn we naar het huis van Richmond geweest. Heel leuk om te zien waar hij woont. Klein huisje met een tv en tafeltje en een paar banken en stoelen. Alles past er net in. We hebben zijn moeder ook ontmoet een hele lieve vrouw. Ze vroeg of wij het goed vonden of ze weg mocht gaan. Daar stonden wij wel van te kijken. Hier in Nederland ga je gewoon weg als je dat wil en vraag je geen toestemming. Heel bijzonder weer! Hij heeft ons een rondleiding gegeven, foto’s komen eraan! Daarna zijn we naar een festival in Mampong geweest, Ohum heette het. Wat een ervaring was dat. Alle chiefs komen dan bij elkaar om de voorouders te bedanken voor het leven. Richmond wil ons alles zo graag laten zien. Hij zetten ons helemaal vooraan zodat niemand meer iets kon zien, haha. Niet zo heel handig, dus wij zeiden dat het misschien beter was om achteraan te gaan staan. Wij waren weer de enige blanken in deze menigte. Dus het hele dorp heeft ons nu hopelijk gezien. Iedereen wil aan je zitten en een praatje met je maken. Heel leuk even, maar dan is het toch wel genoeg. Iedereen praat tegen je in het Twi, maar dat verstaan wij (nog) niet. Ik stond vooraan en een man wilde iets tegen mij zeggen ofzo. Maar ik kreeg een klap tegen mijn arm en toen draaide hij weer om. Oké, geen idee wat daar de bedoeling van was. Maar gelukkig vond Karlijn het wel grappig. Aan het eind van de ‘ceremonie’ werden de mannen gedragen op de nek van hele kleine mannetjes. En liepen ze door de straten. Alle mensen er achteraan en zij zwaaiden met zakdoeken. Er klonk heel veel muziek en er hing echt een hele leuke sfeer. Heel bijzonder om zoiets mee te maken. Onze chief van Mampong deed ook nog een leuk dansje met de mensen. Wij stonden buiten te kijken, want binnen was het zo druk. En dan komen er natuurlijk weer mensen op je af. Mensen waren voor ons aan het dansen en wij hebben zo om ze moeten lachen. Weer werd ik geslagen door een man, een soort van zacht klopje tijdens het dansen. Ze dansen hier heel apart. Daarna waren we wel erg moe en zijn we terug naar het guesthouse gegaan. Maandag hadden we onze eerste stagedag dus we moesten natuurlijk wel weer fris en fruitig daar verschijnen.

Cultuurshock twee was onze eerste stagedag. Wat is het hier anders dan in Nederland zeg. We begonnen in groep 4 en hebben de hele dag in de klas gekeken. De ochtend begint om 8:00 uur met een gezamenlijke opening. Alle kinderen staan dan in rijtjes buiten en er wordt gezongen en gebeden. Wij mochten op de trap komen staan en onszelf voorstellen aan de kinderen. Dat verliep niet helemaal goed. Er was een kleine miscommunicatie met de spelling van mijn naam. Hij vroeg of je het met een C schreeff, dus ik zei nee een K. En hij maakte er Kame van voordat ik mijn naam kon spellen, dus nu heet ik zo op stage!;) Om 08:15 uur beginnen de lessen in de groep en duren tot 10:15. Ze hebben dan een half uurtje pauze en de kinderen lopen dan overal en nergens. Geen speelplaats te bekennen hier. Om kwart voor 1 hebben ze weer pauze, dan een kwartiertje en de lessen duren dan tot 14:00 uur. Om 14:00 uur gaan ook alle deuren dicht. De kinderen sluiten weer gezamenlijk de dag af en de leerkrachten gaan naar huis. Nakijken doen ze hier onder schooltijd tijdens de lessen. De kinderen zitten dan maar een beetje te wachten. Het ergste wat ik gezien heb is dat ze de kinderen slaan. Wij zaten bij een vrouw die dit ook nogal vaak deed. Als de kinderen iets fout deden, kwam de stok weer tevoorschijn. Vreselijk om te zien. Dinsdag hebben we in groep 5 gekeken. Een hele leuke leraar was dat! Hier werd gelukkig niet geslagen. Maar wij vragen ons af of ze dat voor ons doen of dit gewoon niet doen. Heel erg leuk om te zien hoe zij hier lesgeven. De jongeren kinderen vinden ons nog steeds erg interessant en roepen steeds obruni en willen je graag aanraken. Vandaag zijn we in groep 7 geweest. Ook weer een hele leuke vrouw voor de klas. Ze ging alles aan ons uitleggen en betrok ons echt bij de lessen. Heel leuk was dat! En we mochten onszelf voorstellen aan de kinderen. Dat was ook voor het eerst. De kinderen hebben zich ook voorgesteld, maar de namen zijn hier nou niet echt de makkelijkste haha. Dus helaas waren we die al snel weer vergeten.

Morgen gaan we bij de kleuters kijken, ik ben heel benieuwd! Helaas kunnen wij hier geen stage lopen omdat de kinderen nog niet goed genoeg Engels spreken. Dat vind ik wel erg jammer, maar ik vind het leuk dat we toch even mogen kijken! Dus ik ben heel benieuwd wat we hier morgen gaan tegenkomen. Vrijdag gaan we heerlijk aan school werken en het weekend is nog leeg. Dus volgende week weer een nieuwe update. Maandag beginnen we met onze eigen klas, waar ik nu al heeel zenuwachtig voor ben! Ik mis mijn stage in Nederland nu al haha. Jullie zullen het horen hoe ik het er vanaf breng!

Liefs, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 01 Oktober 2014 - 20:23

    Jessi:

    Haha, wij missen jou ook hoor Kame! (Ik zal de kids en collega's vast influisteren dat dat je nieuwe naam is...) ;-)

  • 01 Oktober 2014 - 20:33

    Joyce:

    hoi kame!

    Leuk verslag weer, ik kan me voorstellen dat je van dat slaan schrikt ook al wist je dat het zou gaan gebeuren.. je stage maandag komt wel goed joh. eerst lekker genieten van allerlei andere dingen! leuke foto's trouwens en wat een verschil!! frisse wc ook.. hoe is het trouwens met je kakkerlakken afgelopen? nog last van gehad?

    liefsxxxx

  • 01 Oktober 2014 - 22:32

    Irene Heijman Oma:

    Leuk verslag kim en woonde richmond vlakbij jullie questhouse.of heeft hij een kamer bij jullie in huis. Het is volgens mij best een grote school. Met zoveel klassen je moet aan richmond vragen wat die tik op je arm betekent. Ik vindt de foto's ook erg leuk. Leuke naam .Kame.hoi kamie. Doe maar veel foto's maken en video als het gaat. Ik wens je veel succes met je kinderen en laat je gewoon maar alles over je heen komen geniet er maar van dikke kus xxxxxxxxxx lieve kame. Bye bye.

  • 02 Oktober 2014 - 10:50

    Sanne!:

    Kimmie! super leuk om te lezen! Geniet ervan he!! heb je je plek al een beetje gevonden?
    xxxx

  • 05 Oktober 2014 - 16:26

    Kirsten:

    Haha leuke nieuwe naam hoor kimmie! Wel bizar van dat slaan inderdaad, gelukkig dat niet alle leraren dat doen daar. Heel veel succes morgen met je eigen klasje!! En super leuk dat Richmond jullie van alles laat zien. Ben weer benieuwd naar je volgende verslag! En mooie wc btw ;) xxxxxxxxxxx knuffels

  • 13 Oktober 2014 - 19:59

    Marline:

    Haha Kame, klinkt goed! Dat ze nou ook weer net joumoeten slaan hihi,leuk verhaal Kamekke!

    Xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 5297

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Buitenland stage

Landen bezocht: