How old are you now? I’m 23 years old! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Kim - WaarBenJij.nu How old are you now? I’m 23 years old! - Reisverslag uit Mampong, Ghana van Kim - WaarBenJij.nu

How old are you now? I’m 23 years old!

Blijf op de hoogte en volg Kim

24 November 2014 | Ghana, Mampong

Dat is al weer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven! De tijd gaat nu zo snel, time flies when you’re having fun!
Hoogtepunten van deze week: mijn Ghanese birthday, I like your face shape, Kip and I need a woman in my class.

Woensdag 5 november was de dag dat stage weer beginnen mag. Helaas was de week al bijna weer voorbij dus alleen donderdag naar stage geweest. Ik had wel te verstaan 5 kinderen in mijn klas van de 29! Het was ook nog eens een kort dagje want er was geen eten in de kantine, dan maar weer naar huis. Gelukkig hebben we een heleboel voor school te doen, dus geen tijd om ons te vervelen.
Ook hebben we een nieuw gerecht kunnen toevoegen aan ons culinaire kookboek, FRIETJES!! Dat was wel even smullen. Ook hebben wij zondag heerlijk gegeten bij een Belgische familie. Zij hebben hier een boerderij in het dorpje Tutu, boven op een berg met een heel mooi uitzicht. En zij kunnen koken! Heerlijke vegetarische lasagne gegeten, toch weer wat vitamientjes binnen gekregen! Een goede afsluiting van ons weekend.

Week van maandag 10 november t/m zondag 16 november.
De hele week weer naar stage geweest en lekker veel kunnen doen. Ik heb zelfs een Hollandse knutselles gegeven, de kinderen vonden het geweldig. Zelfs mijn begeleidster deed fanatiek mee! Ook heb ik de kinderen een liedje geleerd genaamd: five little monkeys. Ook dit vonden de kinderen erg leuk, ze zingen het nog steeds! Zelfs de andere primary 3 (de klas van Karlijn) het liedje aangeleerd. Toen moest Sanne natuurlijk ook een liedje leren aan de kinderen. Met Karlijn als assistent hebben ook zij een leuk liedje geleerd. Toen kreeg ik bezoek van Michael, de begeleider van Karlijn, of ik in zijn klas wilde komen lesgeven. Op de vraag waarom ik moest komen: Because I need a woman in my class. Nou toedeloeee, ik blijf lekker in mijn eigen klasje!
Zaterdag zijn we met de trotro naar Accra geweest. Stel je voor een busje met vier bankjes en daarnaast een klapstoeltje. Gelukkig was het nog niet zo druk in de trotro, maar dat veranderde snel. We moesten overstappen in een kleinere trotro. Sanne kon op de bank en Karlijn en ik zaten achter elkaar op een klapstoeltje, we hebben weer heerlijk kunnen lachen. In Accra zijn we naar de Makola markt geweest, heel druk en overal mensen en spullen. Wij krijgen ook allerlei nieuwe namen. Zo werd Karlijn, Konijn genoemd en ik Kip. Wat hebben zij hier toch met namen? Daarna naar de supermarkt om taart te halen voor mijn verjaardag! In de Accra mall zijn we ook nog even in verschillende winkeltjes geweest. Daar heb ik toch weer iets bijzonders mee gemaakt. Er kwam een verkoper naar mij toe om te zeggen: I like your face shape. Oké die kende ik nog niet, haha!

Maandag 17 november-20 november, Sportweek!
Dit was een sportweek om nooit te vergeten. Het begon maandag met de voorbereidingen. De kinderen kwamen naar school met een kapmes. Hiermee moest iedereen het gras gaan maaien. Ja, je leest het goed het gras maaien met een mes. Daar stonden wij dan naar te kijken. Nou dat heeft niet lang geduurd. Gelukkig mochten wij lekker naar huis om daar aan school te werken. ’s Avonds weer heerlijk bij Emmanuel en Flora gegeten. We hebben deze keer het gerecht jollof rice gegeten.
En toen was de dag dat ik mijn verjaardag in Ghana vieren mag!
’s Ochtends vroeg half 7 een luid gebonk op mijn deur. Daar stonden Karlijn en Sanne, met een cake met wel te verstaan 23 kaarsjes, lang zal ze leven te zingen! Daarna heerlijk taart als ontbijt gehad en op naar de sportweek. Stonden wij daar te wachten bij de kindergarten, maar niemand te zien. Gelukkig kwamen er naar een half uurtje toch wat leerkrachten. Ineens had Lizzy (mijn stagebegeleidster) door dat ik vandaag jarig was dus werd er weer gezongen. Daarna eindelijk naar het sportveld om daar de kinderen aan te moedigen. Alleen de kinderen die ergens goed in waren mochten meedoen. Verschillende scholen inclusief een dovenschool deden mee. Erg leuk om dit te mogen meemaken. De kinderen zijn ook erg fanatiek, heel leuk om te zien. Wij zaten de hele dag in een tentje op een houtenbankje op de voorste rij wel te verstaan. Als we even van de bank afgingen en weer terug kwamen, stonden gelijk alle kinderen op om plaats te maken voor ons. We leken wel de Koningin daar. Wij hebben daar van 10:00 uur tot 17:45 uur gezeten. Erg lange dag gehad en we hadden nog een Ghanees diner voor mijn verjaardag. Mabel, Richard en Michael aten gezellig mee. Karlijn en Richard hebben heerlijke Yam gemaakt met een salade. Sanne en ik hebben stokbrood met kruidenboter gesmeerd en de tafel gezellig gedekt. Natuurlijk moest er weer gezongen worden voordat we konden eten. Michael vond het ook leuk om nog een heel gebed op te zeggen. Om God te bedanken voor onze komst en of hij ervoor wilde zorgen dat ik 100 jaar of ouder werd. Sanne, Karlijn en ik moesten soms onze lach even inhouden. Na het eten nog heerlijk een stuk taart gegeten en lekker gedanst. Ook nog even geskypt met het thuisfront zij hebben ook nog eens gezongen. Mijn dag kon niet meer stuk. Ik heb ontzettend genoten van deze dag, hele leuke verjaardag gehad in het warme Ghana! De rest van de week verliep een beetje hetzelfde. Iedere dag op het bankje in de tent gezeten en kinderen aangemoedigd. Er werd ook wat afgezongen tijdens het sporten een geweldige sfeer hing daar.
Het weekend weer gewerkt aan school en rustige avondjes gehad.
Gisteren weer heerlijk bij de Belgen pizza gegeten, wat was dat weer smullen. Ze hadden zoveel pizza gemaakt dat we het zelfs mee naar huis kregen!

Vandaag weer naar stage geweest en ook daar hebben de kinderen nog even gezongen. Ik heb de kinderen getrakteerd op een lolly, sommige wisten niet wat ze ermee aan moesten. Het zingen verloopt hier ook aardig grappig. Zij hebben een andere variant op happy birthday:
Happy birthday to you 4x
How old are you now 4x
Dan moet je zingen hoe oud je wordt, I am 23 years old!
May God bless you now 4x
Net heerlijk pizza gegeten die we nog over hadden! Dat was ook weer een leuke belevenis. Richard kwam ons helpen om de magnetron aan te zetten. Hij bleef er even bij staan, want hij wilde weten of 2 minuten wel genoeg was. Maar dat was duidelijk genoeg wat hij zei: I can hear the smell. Ik dacht dat mijn Engels slecht was, haha. Weer een leuk lachmomentje van de dag.

Nou weer een lange blog, hopelijk hebben jullie nu genoeg voor de komende twee á drie weken!;)
Wij gaan nog even ontzettend genieten van ons laatste maandje hier!

Veel liefs uit het steeds warmer wordende Ghana!
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 24 November 2014 - 21:30

    Konijn:

    Hahaha heerlijk verwoord Kip!
    Hilarisch, wat een prachtig volk die Ghanezen. Dat we het komende maandje nog maar veel mogen lachen met en om hen!
    XXX

  • 24 November 2014 - 22:06

    Ireneheijman:

    Hoi kim (kip kane) volgende keer weer een andere naam, leuk weer eens iets van je te lezen. Gelukkig heb je het nog steeds naar je zin daar in het verre Ghana.,en het eten valt ook gelukkig wel mee. Happy birthday in een andere versie is weer eens wat anders. Wel apart om je verjaardag zo te vieren .Dat kunnen ze jou niet meer afnemen.I can hear the smell haha.geweldig.was de cake lekker van karlijn en sanne? Wel heel leuk van van hun net 23 kaartjes, er zijn maar weinig mensen die dit in hun leven meemaken. Wens jullie nog veel plezier en succes met de kindjes en gauw tot Skype. Gr .xxxx oma. Over 1 maand zit je weer hier,en hebben we sintkerst suprise bij mij. Gaat best snel hè. Liefs oma doeiiiiiiiii.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 5292

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 December 2014

Buitenland stage

Landen bezocht: